Tämä blogini on tarina siitä kun muutamme kodista evakkoon ja takaisin kotiin. Siitäpä blogin nimikin HomeEvakkoHome. Tuolla homeella on myös toinenkin merkitys elämässäni, ikävä sellainen. Olen nimittäin sisäilmasairas, sairastunut homeista ja kaikenmaailman muista myrkkylöistä.

YLE Akuutti

 ( kuva : http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/arkisto/2009/home_pilaa_terveyden )

Ostimme tämän ensimmäisen kotimme 7 vuotta sitten. Ihan uusi oma koti. Nyt muutamme evakkoon alakerran remontin takia, laminaatin alla muhii jotain, seinissä kosteutta ja sitärataa. Onnihan se on, että alakerta nyt korjataan.

Olen sairastanut jo vuosia. Se alkoi kun työskentelin ex-työpaikassani leipomossa. Rannevaivoja, jotka hoidettiin leikkauksella. Ensin leikattiin vasen ranne, jännetuppitulehdus. No, ihan normaalia leipurille. Sitten siitä pari vuotta ja leikattiin oikea ranne, rannekanavaoireyhtymä. Ihan normaalia leipurille. Samassa rytäkässä kuin vahingossa löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kun lääkäri tuumi, että otetaan verikokeet kun usein rannekanavaoireyhtymä on yhteydessä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Sehän sitten löytyikin ja lääkitys aloitettiin, jota jatketaan luultavasti läpi elämän.

Leikkauksen jälkeen käsikivut eivät poistuneet ja kivut nousivat ylös käteen, aina niskaan ja kasvoihin asti. Alkoi olla toispuoleista kipua ja puutumista. Oikea jalkakin oli laiska ja puutunut. Alettiin tutkia neurologian polilla. Sitärataa menikin monta vuotta, neuron polilla tutkittiin kun aina löytyi jokin uusi oire, jonka takia tutkimukset oli aloitettava uudestaan. Mitään ei löytynyt kuitenkaan, vain hieman koholla olevat borrelia vasta-aineet. Varmuuden vuoksi annettiin kuukauden antibioottikuuri ja siitäkös kroppa riemastui. Olo koheni ihan kummasti ja sain vahvistusta sille, että minulla  varmasti olikin borrelioosi. Mitä muutakaan ? Lääkärit olivat sitä mieltä, että jos se oli borrelioosia niin se oli nyt hoidettu kuurilla.

Ongelmat ja kivut vaan jatkuivat, pian leikattiin vasen rannekanava. Jäin samoihin aikoihin työttömäksi ja irtisanomiseni peruste oli tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Oikea syy oli kuitenkin minun sairastelut.

Kotini ei kuitenkaan ole se pahin syyllinen sairastumiseeni sisäilmasta. Työttömänä ollessakaan en vielä tiennyt olevani sairastunut nimenomaan sisäilmasta. Vointini oli kuitenkin parempi, vaikka joitain oireita oli. Keväällä kävin kuntoutustutkimuksessa, sillä harkinnassa oli uudelleenkouluttautuminen tai sopivan työpaikan etsiminen. Kuntoutustutkimukessa, juuri kun homma oli paketissa, tuli uusi lähete neurologian polille. Viimeisiä tutkimuksia tehdessään lääkäri huomasi oikeassa jalassa heijastepoikkeavuuden ja taas mentiin tutkimuksiin. Selkäydinpunktioita minulle on tehty yhteensä 4, joista 3 onnistuneesti. Yhdellä kerralla näytettä ei jostain syystä saatu tippumaan.

Sain uuden työpaikan keväällä, kesken kuntoutustutkimusten. Aloitin työt ikäänkuin työkokeiluna, vaikkakin ihan palkkatyössä. Mutta lääkäriltä sain työvoimatoimistoa varten lapun, jossa kerrottiin sen olevan työkokeilu. Kyseessä oli osa-aikatyö ja työkkärillä oli minulle olevinaan osoittaa parempi työ, kesätyö ex-työpaikassani. Onneksi lääkäri oli samaa mieltä, että entiseen työpaikkaani minun ei kannata mennä.


Työt aloitettuani jonkun aikaa meni ihan hyvin. En oikeastaan muista missä vaiheessa oloni alkoi merkittävästi huonontua. Minulla oli kuitenkin useita flunssia vuoden aikana. Pahin vaihe oli reilu vuosi sitten syksyllä kun aloin saada epileptisiä kouristelukohtauksia. Epilepsiatutkimukset tehtiin, kahdestikin, mutta epilepsiaa ei ole. Kohtauksia tuli useita ja välillä pienempiäkin kohtauksia, joissa ranteeni vain vääntyivät. Menin ison kohtauksen saatuani sairaalaan päivystykseen ja olin yön osastolla. Ajattelin, että nyt minua varmaan aletaan tutkia, mutta kuinkas kävikään. Ei tutkittu, koska minua on tutkittu jo niin paljon.

Lähdin hakemaan apua Helsingistä yksityislääkäriltä, jonka olin kuullut auttaneen monia borrelioosipotilaita. Hän totesi jo ensi kerralla, että olisin aika varmasti sairastunut homeista ja sisäilmasta. Ja olisin sairastunut ex-työpaikassani leipomossa. Minulta löytyi tutkimuksissa myös geenivirhe, joka altistaa minut autoimmuunisairauksille ja infektioille. Aloitin pitkän antibioottikuurin ja vointini alkoi kohentua todella nopeasti. Sain vihdoinkin syyn oireilleni, olen sisäilmasairas. Borrelioosi on sairastettu ja oletettavasti se ei ole kroonisena ( mistäs  sitäkään tietää...).

Kesällä antibiootit olivat tauolla ja sain muutamia kohtauksia. Nyt antibiootteja taas syön ja kohtauksia ei ole ollut. Valitettavasti antibiootit eivät ihan niin hyvin tehoa tällä toisella kuurilla.

Kotimme siis remontoidaan. Se on varmasti yksi osasyyllinen olotilaani, haistan alakerrassa ne tietyt hajut ja saan siellä oireita. Nykyinen työpaikkani on myös ongelmainen ja tiedän, ettei minun pitäisi siellä työskennellä. Kirjoitan kuitenkin siitä lisää joku kerta, sillä minua suuresti ärsyttää se, että MINUN tulisi vaihtaa työpaikkaa eikä TYÖNANTAJAN tarvitse tehdä terveyshaitoille mitään.

Mutta palataan !